24.01.2022
Zmiany w menedżerze reklam Facebooka
Reklama to wszędobylskie zjawisko, które ogarnęło każdy skrawek naszego życia i jak mówi przysłowie — jest dźwignią handlu. Trudno sobie wyobrazić dobrze działający biznes bez odpowiedniego nakładu na kampanie reklamowe.
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/Lukasz-Laszuk.png)
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/zdjęcia-w-social-mediach-2-1024x683.png)
Reklama to wszędobylskie zjawisko, które ogarnęło każdy skrawek naszego życia i jak mówi przysłowie — jest dźwignią handlu. Są różne sposoby reklamowania się — te doskonale nam znane, jak gazety, telewizja czy radio, a także te, które pojawiły się w naszej przestrzeni życiowej stosunkowo niedawno, wraz z nadejściem ery internetu, i na tych drugich chcemy się dziś skupić. Trudno sobie wyobrazić dobrze działający biznes bez odpowiedniego nakładu na kampanie reklamowe.
Brzytwa Ockhama zakłada, że w wyjaśnianiu zjawisk trzeba dążyć do prostoty. Tym tropem podąża również Facebook, który co jakiś czas dokonuje zmian w menedżerze reklam, aby ułatwić tworzenie kampanii i być bardziej „user friendly”, czyli przyjaznym użytkownikom.
Nie oznacza to jednak, że prostsze znaczy gorsze.
Kampanie reklamowe, które są dostępne na Facebooku, dzielą się na trzy zasadnicze cele.
Pierwszym z nich jest świadomość, czyli pokazanie klientom, że istniejemy i czym się konkretnie zajmujemy oraz jakie usługi oferujemy.
Drugim celem są wszelkie działania, do których chcemy zachęcić naszych odbiorców — reagowanie na nasze wpisy, wchodzenie na stronę internetową czy obejrzenie filmu.
Ostatnim typem kampanii są konwersje, czyli zachęta klienta do wykonania takich kroków, aby zakupił nasz towar albo skorzystał z oferowanej przez nas usługi.
Dotychczasowy układ tworzenia kampanii reklamowych na Facebooku wyglądał następująco:
🔷 Świadomość:
🔹 rozpoznawalność marki — wyświetlanie reklamy osobom, które ją zapamiętają
🔹 zasięg — wyświetlanie reklamy jak największej liczbie osób
🔷 Działania:
🔹 ruch — kierowanie odbiorców do konkretnego miejsca np. strona www, aplikacja
🔹 aktywność — uzyskanie lajków na stronie lub reakcji pod postem albo wydarzeniem
🔹 instalacje aplikacji
🔹 wyświetlenia filmu
🔹 pozyskiwanie kontaktów
🔹 wiadomości — skierowana do osób, które skontaktują się z nami poprzez WhatsUp albo Messenger
🔷 Konwersja:
🔹 konwersje — zachęta odbiorców do dokonania zakupu w naszej witrynie
🔹 sprzedaż z katalogu — daje możliwość utworzenia katalogu z produktami i sprzedawania ich bezpośrednio na Facebooku
🔹 ruch w firmie — zachęta do odwiedzenia siedziby firmy
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/Zrzut-ekranu-2022-01-20-o-13.07.30.png)
Celów kampanii jest wiele i w zależności od tego, co chcemy osiągnąć i do kogo skierować nasze reklamy, musimy zdecydować, w którym kierunku pójść.
Ostatnia zmiana w menedżerze ujednoliciła cele reklamowe i zastosowany został następujący podział:
Poniżej, na przykładzie celu o nazwie SPRZEDAŻ, możemy zobaczyć, że Facebook poszerza możliwości menedżera reklam, aby jeszcze lepiej można było dotrzeć do naszej grupy docelowych odbiorców.
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/Zrzut-ekranu-2022-01-20-o-13.08.58.png)
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/Zrzut-ekranu-2022-01-20-o-13.08.49.png)
Zobrazujmy to na przykładzie
Wyobraź sobie, że posiadasz sklep internetowy i stacjonarny sprzedający sprzęt AGD. Chciałbyś, aby Facebooku pomógł przyciągnąć Ci więcej osób, które są skłonne coś kupić. W takim wypadku najlepszy będzie cel “kontakty”, który oferuje nowy menedżer reklam.
Potencjalny Klient, naciskając odpowiedni przycisk przy wyświetlanej mu treści reklamowej, zobaczy to co mu wskażemy. A do wyboru mamy kilka miejsc, gdzie możemy przekierować naszego użytkownika: 1. Nasza witryna www, 2. Formularz błyskawiczny, 3. Messenger, 4. Telefon lub 5. Aplikacja.
Drugim przykładem jest nowy cel aktywność. Kiedyś dotyczył on tylko jednej z wybranych akcji — polubienie, udostępnienie, komentarz, kliknięcie zdjęcie, przejście na fanpage itd. W nowym menedżerze został rozszerzony o szukanie użytkowników, którzy nie tylko są aktywni, ale także są skłonni napisać do nas w wiadomości, a także coś kupić (dawny cel konwersje).
W nowej wersji Facebook odsłania ciekawe możliwości, wskazując najlepsze rozwiązania, aby to użytkownik wybrał, co mu się najbardziej przyda w realizacji jego celów.
Dotarcie do naszych potencjalnych klientów nie jest jednak łatwe. Wymaga doświadczenia i wiedzy na temat tego, jak działają algorytmy i w jaki sposób je zaprząc do pracy, aby pomnażały nasz biznes. W zależności od tego, jaka jest nasza pozycja na rynku, jaki cel chcemy osiągnąć, potrzeba będzie innych kreacji reklamowych, skierowanych do różnych grup odbiorców. Jeśli ktoś zaczyna swoją przygodę z social media, jego firma nie jest jeszcze bardzo znana, rozpocznie budowanie swojej pozycji na rynku poprzez cel rozpoznawalność, aby ludzie oswoili się z marką. Ci, którzy polubią nasz fanpage, będą też chcieli dostawać od nas nie tylko oferty, ale także ciekawe treści, czasem zabawy, aby dzięki temu, zatrzymali się na dłużej i związali się z nami emocjonalnie — to etap zaprzyjaźniania z marką. Jest to jeden z najważniejszych etapów, bo sama sprzedaż, nie oznacza jeszcze zatrzymania przy Twojej marce. Chcemy, aby klient, który wybrał nasz produkt, został z nami na dłużej i chciał chętnie powracać, by znów korzystać z naszych usług. Stąd tak ważne dzisiaj jest budowanie więzi na płaszczyźnie konsument — sprzedawca. Do takich celów idealna będzie kampania z celem na aktywność.
Dopiero kolejnym etapem będzie zachęcanie odbiorców, do skorzystania z naszych usług.
Nie zdarza się, by za sukcesem danej marki stała jedna osoba. Tak jak w piłce nożnej, gra cała drużyna, a meczu nie wygrywają sami napastnicy, tak samo w ustawianiu reklam, lauru zwycięstwa nie otrzymuje ten, kto ustawia promocję w menedżerze reklam. Na nic się zda wybranie odpowiedniej kampanii, jeśli jej strona wizualna nie przyciągnie wzroku naszych odbiorców. By osiągnąć cel, musimy równie mocno skupić się na grafice, tekście, jak i na promocji w social mediach.
Tu ważny jest czas. Dużo czasu, aby nasz przekaz reklamowy był spójny, zaciekawił klienta i doprowadził do zakupu w naszym sklepie, skorzystania z naszej usługi.
Stąd też profesjonalny zespół grafików, którzy przygotują przykuwające oko kreacje, wykwalifikowani copyrighterzy, którzy swoimi tekstami poruszą serca naszych klientów i analitycy specjalizujący się w doborze grupy odbiorców i odpowiedniego celu kampanii muszą stanowić jedność w myśleniu i działaniu, aby można było mówić o spójnej i odnoszącej sukces kampanii reklamowej.
![](https://socialplace.pl/wp-content/uploads/2022/01/Lukasz-Laszuk.png)
“Nie lubię siedzieć w miejscu. Uwielbiam uczyć się nowych rzeczy, a kolejne wyzwania, to moje paliwo rakietowe. Spacery, wycieczki górskie i spotkania z przyjaciółmi to coś, co pozwala mi odpocząć i odświeżyć myśli.”