fbpx
09.08.2021

Storytelling. Czym właściwie jest, na czym polega i jak go stosować?

Storytelling jest określany formą marketingu narracyjnego, albo sztuką opowiadania historii. Dlaczego sztuką? Bo jest to trudna forma przekazu, która przenosi marketing na wyższy poziom.

Przypomnij sobie ostatnią kłótnię z bliską osobą, nieprzyjemną rozmowę z roszczeniowym Klientem, lekceważącym biurem obsługi lub dziesiąty telefon telemarketera w ciągu dnia, który wita Cię formułką znaną przez Ciebie już na pamięć i przeszkadza Ci w wykonywaniu pracy. 

Czujesz złość?

Pomyśl teraz o tych sytuacjach, w których poniosły Cię nerwy, a druga strona dostrzegła Twoje emocje, zrozumiała je i pomogła w ich wygaszeniu, znajdując odpowiednie rozwiązanie i przedstawiając Ci je w krótki, prosty sposób. 

Co łączy te wszystkie sytuacje? Słowa, które czasami mają moc sprawczą większą niż czyny, bo w zależności od tego jak zostaną użyte, potrafią wywołać konkretne emocje.

Jak skutecznie używać ich w marketingu? Z pomocą nadchodzi storytelling, który w ostatnich latach staje się coraz modniejszą formą komunikacji na linii konsument-sprzedawca, niezależnie od tego czy chodzi o produkty, czy usługi.

Czym właściwie jest storytelling i na czym polega?

Storytelling jest określany formą marketingu narracyjnego, albo sztuką opowiadania historii. Dlaczego sztuką? Bo jest to trudna forma przekazu, która przenosi marketing na wyższy poziom. Polega na opowiadaniu historii, która nacechowana jest dużą ilością emocji odczuwanych przez odbiorcę. Sprzedaż produktu czy usługi nie wiąże się już z suchymi faktami, parametrami i ceną. Storytelling pokazuje, że każdy produkt lub usługa mają swoją historię, a zamiast trafiać w gusta konsumentów, ukazując ich najważniejsze atrybuty, reklamodawcy trafiają w…ich potrzeby.

W storytellingu rządzi zasada wyłuskania odpowiednich zastosowań, które mogą być rozwiązaniem na bolączki Klientów, tego na co narzekają i wyjaśnienia, dlaczego to akurat nasz produkt jest rozwiązaniem ich problemów.

Storytelling to świadomy marketing, który charakteryzuje się trzema zasadami ⤵

🔹 Używany jest do budowania więzi z Klientami, którzy czują, że po drugiej stronie jest człowiek taki sam jak oni, który ma te same problemy i te same odczucia, dzięki czemu jest w stanie im dobrze doradzić i podsunąć rozwiązanie na ich bolączki oferując swój produkt lub usługę. Może nawet stworzył je z myślą o nich, ulepszając to, co już zostało zaproponowane na obecnym rynku towarów?

🔹 Emocje to klucz do świadomego wyboru Klientów. Era kupowania produktów opierając się na ich parametrach minęła, bo rynek dóbr jest tak obfity, że ludzie coraz rzadziej zwracają na nie uwagę. W cenie są emocje, które spychamy na boczny tor pod natłokiem wszechogarniającego nas konsumpcjonizmu. To dlatego storytelling bazuje właśnie na nich.

🔹 Autentyczność to dzisiaj podstawa w mediach społecznościowych. Mamy dość cukierkowatego świata, który nie ma przełożenia na realne życie, dlatego to druga zasada nowoczesnego marketingu, którym określa się storytelling. Opowiadanie w prosty sposób, pozwala odczuć odbiorcom pożądane emocje, wczuć się w sytuację i odpowiedzieć twierdząco w duchu „Faktycznie, mam tak samo. Szukam rozwiązania, więc przydałby mi się ten produkt/usługa. Spróbuję dać mu szansę”.

No dobrze, ale jak zacząć i skończyć tak by tekst był spójny? 

Jak sama nazwa wskazuje, storytelling to opowieść, dlatego ⤵

🔹 Zachęć czytelnika do dalszej części tekstu, poprzez interesujący wstęp, który pobudzi jego wyobraźnię. Może to być początek historii, żart, ciekawostka lub poruszenie problemu Twojej docelowej grupy odbiorców. Używaj do tego metafor, aby dobrze zobrazować problem, pozwoli to czytelnikowi wczuć się w sytuację, którą chcesz mu ukazać. Dotknij jego emocji i skłoń do refleksji.

🔹 Kiedy już uznasz, że odbiorca odzwierciedlił Twoją wizję czytając wstęp, przejdź do konkretów czyli puenty. Jeśli poruszyłeś problem, z którym mogą zmagać się Twoi potencjalni Klienci, to odpowiedni czas na zaproponowanie rozwiązania uwzględniając swój produkt lub usługę, jednak trzymając się zasady storytellingu, czyli w sposób nienatarczywy, dający Klientowi pole do refleksji i wniosków. 

🔹 Etap ostatni to utwierdzenie Klienta, że może liczyć na Twoją pomoc w danej kwestii i subtelne zaproszenie do kontaktu. Ważne jest, aby w tym miejscu podać niezbędne informacje, które ułatwią potencjalnemu Klientowi skorzystanie z zakupu Twoich usług lub produktów, aby nie musiał szukać informacji gdzie indziej, opuszczając Twoje miejsce w sieci. Spraw by pozostał przy nim jak najdłużej, aż do finalizacji – daj mu wszystko czego potrzebuje w jednym przekazie. 

Storytelling znalazł odzwierciedlenie w markach takich jak ⤵

Spoty, grafiki i posty poruszają uczucia, problemy i skłaniają do refleksji przez co marki, a wraz z nimi oferowane produkty stają się bliższe konsumentom. 

Gdybyśmy mieli zobrazować storytelling, przytoczylibyśmy anegdotę o rybie. 

Jeśli dasz ją głodnemu człowiekowi, nakarmisz go na jeden dzień, ale jeśli nauczysz go łowić, poradzi sobie przez kolejne, bo sam się o siebie zatroszczy.

Ukazując rozwiązania Klientom dajesz im poczucie, że decyzja należy w pełni do nich, a Ty podarowałeś im coś więcej niż sprzedaż – zrozumienie i rozwiązanie. Tak budują się więzi, o których mowa w zasadzie 1, którą charakteryzuje storytelling.

Nie sprzedawaj produktu – sprzedawaj rozwiązania.

Czy korzystałeś już z tej formy marketingu?

“Śmiało polemizuje ze stwierdzeniem, że czyny są ważniejsze niż słowa. To moja skuteczna broń w życiu zawodowym i prywatnym. Nie wszystko da się przekazać – zwłaszcza emocje, ale zawsze można je wzbudzić za pomocą odpowiednich narzędzi. Moje to autentyczność w słowie pisanym, której namiastkę prezentuje na @inadekwatna”.

Zobacz inne nasze artykuły

Menu
Social Place - Agencja Social Media Białystok
error: Treści są chronione!