fbpx
15.09.2023

Dekalog świadomego użytkownika social media

Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Każdego dnia udostępniamy, komentujemy, lajkujemy i tworzymy treści, które wpływają na naszą codzienność oraz życie innych ludzi. 

Dostaliśmy internet i media społecznościowe jednak nie dostaliśmy instrukcji obsługi ani tego ani tego.

To, co publikujemy w sieci, może mieć znaczący wpływ na społeczność online. Dlatego warto podkreślić, jak ważne jest branie odpowiedzialności za to, co udostępniamy. Gdy nie jesteśmy już paczaczami* tylko twórcami, mierzymy się z tym, aby nasze treści były autentyczne oraz wartościowe i tego oczekujemy też od innych…

Nie zawsze jest tak, że każdy, kto korzysta z mediów społecznościowych, w których udziela się na  grupach dyskusyjnych, pisze komentarze lub wiadomości prywatne podchodzi do tego tematu rzetelnie. Myślę, że wynika to z braku świadomości o tym, czym jest cyberprzemoc, hejt oraz fake newsy. 

Dlatego dziś spróbuję zrobić taką mini instrukcję, która może zainspirować do odpowiedzi na takie pytania jak:

Jakie są cechy świadomego twórcy, któremu zależy na dostarczaniu wartościowych treści? 

Jak stworzyć bezpieczną przestrzeń w Internecie? 

 

Oto 10 elementów, które zaobserwowaliśmy w naszej agencji:

  1. SZACUNEK – Świadomy twórca szanuje innych i KROPKA. Stanowcza kropka. Szacunek wobec innych użytkowników Internetu jest absolutnie kluczowy. Unikaj obrażania, hejtowania i atakowania innych osób. Pamiętaj, że za ekranem też są ludzie z uczuciami. Gdy mówimy o szacunku, to głównie mamy na myśli pozytywny stosunek do osób lub rzeczy uważanych za wartościowe i godne uznania. Jeśli nie zgadzasz się z danym wpisem, to nie uprawnia Cię do nieszanowania człowieka, który go napisał. 
  2. PRAWDZIWE INFO – Unikaj dezinformacji. Nie rozpowszechniaj fałszywych informacji lub plotek. Sprawdzaj wiarygodność źródeł i dostarczaj dokładnych danych. To, co publikujesz, ma wpływ na innych, więc pamiętaj o konsekwencjach swoich działań. Pracochłonne? Trudne? Tak! Wartościowe treści są rzetelnie sprawdzone! I nie, nie jesteśmy nieomylni, więc jeśli znajdziesz tu treści, które są nieprawdziwe to napisz to nam, ale najpierw sprawdź pkt. 1 🙂 
  3. AUTENTYCZNOŚĆ – Staraj się być autentyczny, tworzyć treści, które odzwierciedlają Twoje rzeczywiste przekonania i wartości. Unikaj udawania kogoś, kim nie jesteś. Na platformach mediów społecznościowych, takich jak Instagram i Snapchat idealne pozy i filtry lub aplikacje do edycji zdjęć, dzięki którym możesz wyglądać jak szczuplejsza wersja siebie (z idealną skórą), wkroczyliśmy w erę perfekcji selfie. Jednak cała ta bezbłędność mediów społecznościowych wycieka z naszych telefonów i wdziera się do naszego prawdziwego życia. Coraz więcej osób myśli: chcę tak wyglądać i dokłada wszelkich starań, aby to osiągnąć lub powoduje to niższe poczucie własnej wartości. Wstawiając wyidealizowane zdjęcia dajesz komunikat, że tak wygląda życie – idealnie, a czy tak jest naprawdę?
  4. POZYTYWNOŚĆ – Świadomy twórca szuka pozytywnego wpływu: Staraj się tworzyć treści, które przynoszą pozytywny wpływ na innych. Inspiruj, edukuj lub pomagaj w rozwiązywaniu problemów. Wracając do pkt. 3, pokazywanie codzienności, która nie jest idealna jest coraz bardziej popularne, ale żadne skrajności nie są dobre. Przytłaczanie innych swoimi problemami, smutkiem, informacjami o wojnie, chaosie, chorobach – będzie miało negatywny wpływ nie tylko na twoich odbiorców ale przede wszystkim na Ciebie. 
  5. PRYWATNOŚĆ –  Respektuj prywatność innych. Nie udostępniaj prywatnych informacji czy zdjęć innych osób bez ich zgody. Chodzi tu również o screeny prywatnych konwersacji z klientami, jeśli nie wyrażą na to zgody (co innego publiczne opinie).
  6. KULTURA – Prowadź kulturalne i konstruktywne dyskusje. Unikaj agresywnego lub wulgarnego języka i niepotrzebnych konfliktów np. w komentarzach. Znasz technikę oddechu 3×3, która pomaga w silnym stresie? 3 sekundy wdechu, 3 sekundy wstrzymania oddechu, 3 sekundy wydechu. Powtórzyć razy 3 🙂 Są różne szkoły: 4,6,8 sekund i różne techniki oddechu, ważne by znaleźć sposób na stresik związany z dyskusjami w internecie i nie pisać kompulsywnie 🙂 
  7. FEEDBACK – Bądź otwarty na opinię innych ludzi, to może pomóc w poprawieniu Twoich treści i interakcji online. Twoja odpowiedź na komentarze także jest kluczowa. Jak to mówi nasz zaprzyjaźniony przedsiębiorca: połowa sukcesu w biznesie to odebrany telefon od klienta. Dziś to odpowiedź na komentarz lub wiadomość w DM.
  8. ROZWÓJ – Rozwijaj swój warsztat, stale się ucz, rozwijaj swoje umiejętności twórcze i dbaj o jakość swoich treści. Coraz częściej możemy zauważyć zwalanie odpowiedzialności za nasze poczynania w SM na obniżone zasięgi, zmiany na platformach, coraz większą potrzebę reklam płatnych, a tak naprawdę możemy swoje niepowodzenie zwalić na brak sprzętu, niewygodny fotel czy nawet pogodę. A gdyby tak zobaczyć i uwierzyć w swoją sprawczość i wziąć odpowiedzialność, uczyć się i rozwijać? Jak nie próbowaliście to spróbujcie i dajcie znać 😉 
  9. REGULAMIN – Twórca treści w sieci przestrzega zasad platformy: Każda platforma społecznościowa ma swoje zasady i regulaminy. Przestrzegaj ich, aby uniknąć konsekwencji takich jak blokada czy usunięcie konta.
  10. CIERPLIWOŚĆ – Bycie rozpoznawalnym i budowanie swojej społeczności online to proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Duże marki też kiedyś zaczynały. Twórca, którym się inspirujesz też kiedyś zaczynał. Być może Ty teraz zaczynasz…Wiemy, że na platformach bombardowanych wszystkiego rodzaju treściami czasem może być ciężko się przebić z wartościowymi treściami, ale potrzebujemy Ciebie i wartościowych fanpage’ów. Nie poddawaj się! 

To, co? Do dzieła!

Nasze zachowanie w internecie ma wpływ na innych ludzi i na całą społeczność online. Dlatego warto dbać o dobre maniery i tworzyć internetową przestrzeń, która jest przyjazna, szanująca innych i pozytywnie wpływa na życie użytkowników. 

Dajcie znać co o tym myślicie? Może któryś z punktów zatrzymał was na dłużej, a może coś jeszcze byście dodali?

*paczacz – sformułowanie, które wymyśliliśmy w agencji odnoszące się do biernych użytkowników sieci, którzy obserwują, scrollują, oglądają treści w internecie. Zachęcamy byś nie był tylko paczaczem (bo każdy z nas nim jest), ale także Twórcą wartościowych treści w mediach społecznościowych.

Jestem jak mróweczka – lubię działanie. W pracy agencyjnej cenię współpracę. Podoba mi się tworzenie celów i dążenie do nich wspólnie. Uważam, że wszystko się da wystarczy tylko trochę dobrej woli i działanie. Jednak nie wszystko jest też potrzebne i przynosi korzyści dlatego korzystam z doświadczenia innych i dzielę się swoim. Lubię mojego męża i ciszę. Bywam radosną optymistką.

Zobacz inne nasze artykuły

Menu
Social Place - Agencja Social Media Białystok
error: Treści są chronione!